Despre noi

Biserica reformată din Turda Veche

Biserica reformată din Turda Veche (cod Lista Monumentelor Istorice CJ-II-m-A-07793) este una dintre cele mai importante monumente arhitecturale din municipiul Turda, fiind printre principalele obiective turistice ale orașului, dar și ale județului Cluj. Biserica a fost construită în stil gotic, având o singură navă, cu o lungime de 26 m, lățime de 8,5 m și înălțime de 16 m. Studierea trecutului edificiului, restaurarea și reabilitarea clădirii au fost de o necesitate primordială pentru punerea în valoare a prețiosului lăcaș de cult,  cu peste 700 de ani de istorie.

Biserica Reformată din Turda Veche este înregistrat în lista monumentelor istorice din anul 2015 cu nr. 1321.

Biserica este amplasată în centrul municipiului Turda, având în imediata apropiere Palatul voievodal, azi Muzeul de Istorie Turda, un alt monument istoric (având cod nr. CJ-II-m-A-07794).

Turda este primul oraș din România unde a fost declarată libertatea religioasă pentru toate cultele (la momentul respectiv), la Adunarea Generală a Transilvaniei în anul 1568. Așadar Turda a devenit încă în epoca modernă timpurie  un centru important din punct de vedere cultural și religios, iar această biserică a avut un statut special.

Biserica reformată din Turda Veche este singura biserică augustiniană din Transilvania, în picioare.

Nu se poate exclude, dar nici nu se poate dovedi în mod absolut sigur că biserica a aparținut ordinului ioanit. Cu toate acestea, există surse scrise din Turda între 1274 și 1296 în care ordinul este menționat de mai multe ori: de exemplu în 1274 apare numele cruciatului Frustan, membru al ordinului. În 1331 întâlnim în documente deja mențiuni despre Ordinul Sfântului Augustin în oraș, iar 60 de ani mai târziu există o referire la clădirea mănăstirii lor. În următorul secol și jumătate (1450, 1455, 1459, 1493, 1507, 1515, 1519), însemnările augustinienilor apar din ce în ce mai des în surse oficiale.

Între anii 1550–1560 călugării au fost alungați din mănăstire, a rămas goală timp de niște decenii.

Fortificația cu bastione în jurul bisericii a fost ridicată între anii 1560–1570 după preluarea de către oraș a mănăstirii. Cetatea a avut plan trapezoidal, cu bastioane romboidale la colțuri și un turn de poartă la peretele vestic. Clădirea bisericii era în partea nordică a cetății, paralel cu zidul nordic („baza” trapezului).

La sfârșitul secolului al XIX-lea au mai fost vizibile urmele curții nordice, care se întâlnea cu Casa Cămării (în prezent Muzeul de Istorie). Gheorghe Rákóczi I. (1630–1648) a ajutat cu donații reparația bisericii: în perioada lui de domnie s-a construit acoperișul nou al lăcașului de cult și un turn în zona corului care s-a prăbușit în 1862.

Cetatea a fost renovată în 1678–1679.

În anul 1705 fortăreața a fost incendiată și demolată. Probabil atunci s-a prăbușit aproape complet corul bisericii și bolta medievală a navei. Bolta actuală și coloanele, împreună cu acoperișul și tribunele au fost realizați în anii 1803–1805.

Monumentala orgă neoclasicistă a fost construită în 1812 și pictată de meșterul francez Maurice Auguste Dupont în 1822.

La începutul secolului al XX-lea a avut loc o reabilitare generală a bisericii: între 1904–1906 s-a construit turnul lângă capela medievală sudică, demolată parțial.

În luptele turdene din 1944 s-a avariat şi biserica, mai ales orga și coiful turnului. Aceste deteriorări au fost reparate în anii 1960.

Ultimele reparații mai importante pe biserică au fost tencuirea exterioară și interioară în 1985 și reînnoirea șarpantei în 1991.

Din complexul medieval de clădiri s-a păstrat doar nava monumentală de tip hală a bisericii. Urmele tribunei poligonale se disting foarte bine atât pe peretele estic al navei cât şi pe sol. S-au păstrat deasemeni stâlpii și porțile elegante, cu ambrazură profilată. Consolele și capitelurile decorate cu ornamentică vegetală sunt foarte fin realizate. Aspectul exterior al bisericii reflectă concepția arhitecturală medievală.

Pereții longitudinali ai navei dispun de câte șase contraforturi, astfel bolta originală gotică a navei probabil a avut cinci travee. Biserica are patru tribune, două pe partea estică si două pe cea vestică. Aceste tribune sunt pe două niveluri fiecare, accesul între ele fiind asigurat prin scări de lemn. Structura tribunelor este alcătuit din a câte două grinzi care sunt așezate pe stâlpi din piatră la un capăt iar capătul celălalt sunt introduse în perete. Din tribuna superioară estică se realizează și accesul în pod printr-o scară din lemn.

Din exterior se observă splendidele portaluri gotice de vest și de nord, ancadramente în arc frânt pe latura sudică a navei în stare înzidită, respectiv ferestre în arc frânt sudice ale navei înzidite parțial.

Despre biserică

Unicitatea și caracteristicile ansamblului bisericii reformate
Monumentala navă de tip sală a fostei biserici augustiniene se ridică la capătul sudic al centrului orașului Turda, la marginea orașului medieval. Din cauza dispariției aproape totale al fondului construit medieval al augustinienilor în regatul maghiar, clădirea turdeană este greu de analizat din perspectiva unor presupuse tradiții arhitecturale locale. Corul bisericii s-a situat spre centru, astăzi din cor păstrându-se doar arcul de triumf bogat decorat. Corul a avut o lățime egală cu nava, o rezolvare frecventă la bisericile ordinelor mendicante (mai ales la clarise), la ordinul cavalerilor teutoni și la eremiții cartauzieni. Pe baza planului din secolul al XVIII-lea se poate stabili, că capătul corului a avut închidere în ax, care începând din anii 1360 apare la mai multe biserici din Praga ale atelierului Parler, dar totodată trebuie să ținem cont, și de faptul, că indicarea închiderii în ax poate să fie însă și o eroare de desen. La partea inferioară a arcului de triumf sunt consolele unor statui, iar alte console se includ în stâlpul fasciculat al arcului de triumf. Forma teșită a consolelor este rară în goticul transilvan, elementele de profilatură se unesc în planul peretelui printr-o teșitură arcuită. Această rezolvare se găsește la capela Sf. Ecaterina a cetății Karlstein (atelierul Parler, aprox. 1360), în biserica clariselor din Sankt Veit an der Glan (Austria, anii 1330), la nivelul inferior al capelei regale din cetatea Buda (perioada lui Ludovic de Anjou), în cetatea de la Diósgyőr, şi în mai multe clădiri din zona Spiss, între care și claustrul cartauzian din Cerveny Klastor (terminat în anii 1340). Pe lângă aceste analogii îndepărtate, găsim console asemănătoare și în Transilvania, de exemplu în corul bisericii evanghelice din Reghin, datat în anii 1330 de o inscripție, și această datare în cazul din Turda poate fi în corelație cu documentul privilegial din 1331, menționat mai sus.

Nava bisericii este după biserica franciscană din Cluj (actuala biserica reformată de pe strada Kogălniceanu) a doua ca și lungime între bisericile ordinelor mendicante din Transilvania. Este surprinzător îngustimea navei față de lungime (raport de 1/4) și traveele de bolți gotice cu plan pătrat (pe baza contraforturilor și ale amprentelor bolții). Planurile asemănătoare de navă nu sunt foarte frecvente, dar apar la câteva biserici importante ale ordinelor mendicante (de ex. San Francesco din Assisi, 1228–1253). În Austria și în Ungaria cartauzienii au folosit acest tip de plan (Gaming, după 1330, Aggsbach-Dorf, 1380–1392, și Letanovce din zona Spiss). Multe rezolvări speciale ale mănăstirilor cartauziene apar la Turda: spațiul interior unitar, contraforturi pe ambele laturi, traveei de plan pătrat, arc de triumf cu un decroş aproape simbolic. Relația se bazează probabil pe tradițiile comune ale celor două ordine de eremiți (original bisericile eremiților nu au fost frecventate de enoriași, și nu era nevoie de separarea navei de cor).

Nava bisericii a avut trei intrări. Ancadramentul sudic, dinspre mănăstire este cel mai simplu. Portalurile monumentale de est și de nord sunt asemănătoare: ambrazura bogat profilată are o friză elegantă de capitel, format din frunze. Portalul nordic a fost orientat spre centrul orașului. Portalurile se includ într-o serie de ancadramente răspândite din Cârța și Alba Iulia, care au fost folosite în Transilvania până la mijlocul secolului al 15-lea, mai ales la bisericile săsești din zona Târnavelor. Tipurile de frunză ale frizelor se regăsesc la unele șantiere importante din Transilvania: a doua fază a corului bisericii Sf. Mihail din Cluj (aprox. anii 1370) și pe capitelul stâlpului liber al turnului sudic (cu puțin mai târziu), respectiv pe corul de tip hală al bisericii de la Sebeș-Alba (înainte de 1382). Se pare că portalurile au fost realizate în anii 1370–1380, deci sunt mai târzii decât clădirea propriu-zisă a bisericii, care prezintă numeroase elemente arhaice. În portalul nordic a fost introdus în anii 1430 o friză de mulură oarbă și gargui figurativi. Mulurile deosebit de complicate, cu vârfuri decorate prin crini urmăresc ornamentica navei bisericii Sf. Mihail din Cluj, originară din Kosice. Din păcate sunt indescifrabile cele două fragmente de pictură murală de pe fațada nordică, doar decorul chenarului poate să ne indice anumite relații stilistice.

Sistemul relațiilor artistico-stilistice prezentate are mai multe probleme nerezolvate, însă se observă faptul, că biserica din Turda a fost influențată de cele mai importante șantiere din Transilvania și Ungaria medievală. Biserica parohială mai târzie, dar de pretenții artistice la fel de ridicate, indică faptul că toate acestea nu au fost întâmplătoare la Turda, orașul fiind una dintre importantele repere ale geografiei artei transilvane medievale.

În interiorul bisericii ajungem prin ușa deschisă în peretele estic, la începutul secolului al XIX-lea, iar portalul gotic de vest a fost îngustat cu un ancadrament asemănător. Interiorul lăcașului de cult ne amintește de biserica catolică din localitate, deoarece aspectul său actual i se datorează aceluiași meșter, János Kövecsi. Kövecsi a înlocuit tavanul din secolul al XVIII-lea cu patru traveei de bolți a vela mai scunde, care se întretaie cu ferestrele navei. Bolta este decorată cu stucatură. La cele două capete ale interiorului se ridică tribune cu două niveluri. Orga monumentală a fost amplasată pe tribuna vestică în 1812, și a fost aurită și pictată în 1822 de către Maurice Auguste Dupont, dar din păcate decorul pictat original nu se mai observă. Orga cu un sunet deosebit, s-a stricat în al doilea război mondial. Cel mai frumos element al interiorului este amvonul cioplit în 1824 din marmură gri de sculptorul clujean cu o viață tumultoasă, Antal Csűrös. Scara amvonului s-a construit în plomba portalului nordic. Pe corpul amvonului apar trei reprezentări inspirate din imaginile poetice ale Cântării Cântărilor. Mobilierul interior datează, de asemenea, de la începutul secolului al XIX-lea, dintre piesele căruia merită să fie menționată strana preoților. Din nava bisericii se accesează printr-un ancadrament semicircular m

edieval sala de rugăciuni amenajată pe locul capelei medievale, din care ajungem la parterul turnului.

Din datele și informații prezentate mai sus reiese clar unicitatea obiectivului de patrimoniu, atât în ceea ce privește vechimea lui, cât și din punct de vedere arhitectural, cultural, istoric și religios, fiind una dintre cele mai importante monumente ale localității și a județului Cluj.

Principalele valori arhitecturale și artistice ale bisericii

  • Decorul de stucatură al bolților.
  • Amvonul și piesele de mobilier de epocă.
  • Orga neoclasicistă.
  • Tribunele.
  • Concepția neoclasicistă a interiorului bisericii.
  • Inscripția și friza renascentistă din pod.
  • Fresca medievală de pe fațada nordică.
  • Volumetria bisericii (a navei medievale) și rămășițele corului, respectiv turnul istoricizant.
  • Ancadramentele medievale și de la începutul secolului XIX.